Home | NL | FR
Herhaling belangrijke veiligheidsaspecten

08-04-19 Herhaling belangrijke veiligheidsaspecten

Aan de organisatoren van wegwedstrijden van de nationale en internationale kalender in België.

Aan de nationale en internationale commissarissen.

 

Naar aanleiding van enkele incidenten tijdens de voorbije weken willen wij een aantal belangrijke veiligheidsaspecten uit het reglement van de wielersport herhalen :

 

  1. De organisatoren dienen steeds, in overleg met de openbare en de ordediensten,  voldoende signaalgevers (vaste en mobiele en een aantal reserven) te voorzien opdat alle te beveiligen punten bemand zijn en blijven tussen de openingswagen (rode vlag) en sluitingswagen (groene vlag).  (Art. 101.26 – blz 28-31-  van het reglement van Belgian Cycling, refererend naar het geldende KB op de wielerwedstrijden van 21/08/1967 en Art. 102.14bis, blz 13-14 reglement Belgian Cycling)
  2. Aan elke overweg dient naast een wedstrijdcommissaris (eventueel in een roterende beweging met zijn/haar collega’s) ook een vaste of mobiele signaalgever (met gele vlag) plaats te nemen.  Zij zijn ter plaatse nog voor de rode vlag deze overweg bereikt.  Wanneer de overweg zou sluiten kunnen de commissarissen en de (mobiele) seingever samenwerken om het stopzetten van de renners ordentelijk en in alle veiligheid te laten verlopen.  Commissaris en signaalgever blijven ter plaatse tot de groene vlag de overweg bereikt. (Art. 2.3.034-035 (N), UCI/KBWB regl. blz 36-37)
  3. Tijdens ééndagswedstrijden dient er niet getalmd om geloste renners uit wedstrijd te nemen.  Dit gebeurt desgevallend in overleg met de begeleidende politiediensten.  De commissarissen dienen ervoor te zorgen dat het rugnummer van betrokken renners afgenomen wordt. (zeker voor de renners die hun weg als training willen verder zetten)
  4. Indien er tijdens één wedstrijddag door de organisator meerdere wedstrijden in lijn worden ingericht dient voldoende tijd tussen de wedstrijden voorzien om te voorkomen dat de ene wedstrijd de andere zou inhalen met alle gevolgen vandien.
  5. Alle voertuigen, met uitzondering van de openingswagen(s), de koersdirectie, commissarissen/officials, medische dienst en bezemwagen dienen de afleiding te nemen.  Afhankelijk van de wedstrijdsituatie en specifieke omstandigheden zullen ook de commissarissen/officials en de koersdirectie de afleiding nemen zodat de aankomstfoto “proper” is zonder voertuigen rond of tussen de renners.
  6. Tot slot wijzen wij op de zeer belangrijke en verantwoordelijke taak van de koersdirecteur.  Deze persoon staat eerst en vooral in voor de veiligheid van renners en volgers, conform Art. 101.26 van het reglement van Belgian Cycling, refererend naar het geldende KB op de wielerwedstrijden van 21/08/1967

 

Bedankt om hieraan de nodige aandacht te blijven schenken.  Wij houden ons ter beschikking voor vragen of voorstellen mbt de veiligheid in wegwedstrijden.



Hot nieuws

16-04-19Jordi Meeus wint GP Tombroek
11-04-19U23 Road Series - GP Tombroek
11-04-19Lotto-Beker van België Elite z/c & U23 - Wieze (Lebbeke)
09-04-19Nationale selecties: Nations' Cup Men Juniors - Paris-Roubaix
09-04-19Nationale selecties: Nations' Cup Men U23 - Ronde van Vlaanderen
ESSO Beobank AG Insurance lotto
Bio-Racer Shimano Liberale Mutualiteit Liantis Ridley Jupiler Het Laatste Nieuws Concordia Toyota Vanreusel Snacks Sporza
Be Gold Cloud Partners

NewsKBWB
Contact
Openingsuren
Organigram
Logo & Huisst...
Doel en taken
Mission state...
Statuten
Huishoudelijk...
Routebeschrij...
Disciplines
Weg
Piste
Veldrijden
MTB
Trial
BMX
Indoor Cycling
Recreatie
Belgian Cycli...
Programma
Selecties
OS - WK - EK
Kledij
BK
Organisatie B...
Toegewezen Be...
Disciplines
Commissarisse...
Word commissaris
Modelformulie...
Algemene regl...
Colleges
Specifieke sp...
Organisatievo...
Protocol Spor...
Antidoping
Seingevers
Formulieren
Kalenderkaarten
Vergunningen
Deelname buit...
Aanvraag luis...
Aanvraag wild...
Telecommunica...
Prijzenbarema's
Events
Publicaties
Beslissingen ...
Verzekeringen
Begeleiding n...
Palmares
Records
PartnersLinksVideo