Willy Van Mol, organisator Brussel-Opwijk: “Het zit in ons DNA om jonge renners kansen te geven”

De U23 Road Series gaan opnieuw van start voor een nieuwe editie in 2023, 4 jaar na de lancering van het Belgisch-Nederlandse regelmatigheidsklassement. De coronaperiode was moeilijk voor iedereen en ook in de wielerwereld werden talrijke wedstrijden geannuleerd. Ook Brussel-Opwijk ontsnapte hier niet aan en werd twee opeenvolgende jaren afgelast. Maar op zondag 26 februari 2023 is de openingskoers in België voor U23 renners terug van de partij en zal tegelijkertijd het startschot geven voor de U23 Road Series. Dé ideale gelegenheid om een stand van zaken op te maken met de organisator Willy Van Mol.

Hoe heeft u de voorbije twee jaar beleefd?

Willy Van Mol: “De eerste keer dat de wedstrijd geannuleerd werd, was dit logisch aangezien we geen publiek mochten ontvangen. Maar vorig jaar zaten we in de flow met de maatregelen en zijn we ook voorzichtig geweest zonder onnodige risico’s te nemen. Het is niet vanzelfsprekend om alles terug op te starten. De wereld is veranderd op twee jaar tijd.”

Hoe moeilijk is het om een wedstrijd te organiseren na twee jaar van onderbreking?

Willy Van Mol: “Dat is allesbehalve makkelijk. Twee groepen van signaalgevers hebben beslist om ermee te stoppen en moesten vervangen worden. We worden ook geconfronteerd met het feit dat het budget van signaalgevers verhoogd is. De tijd dat ze kwamen voor een broodje en een pintje is voorbij. Dit is echt een grote hap uit ons budget geworden. Er moeten oplossingen gevonden worden om mensen te vinden. We hebben beroep gedaan op een jeugdbeweging, maar deze jongeren moeten minstens 18 jaar oud zijn. Het is verboden om signaalgever te zijn onder de 18 jaar. De wet is de wet. Voor wat sponsoring betreft, zijn de bedrijven voorzichtig omdat ze uiteraard verlies hebben geleden. Wij hebben het geluk dat we op de (financiële en logistieke) steun van de stad Brussel en van Opwijk kunnen rekenen, zonder hen zou het onmogelijk zijn om te organiseren.”

Traditiegetrouw start Brussel-Opwijk aan het Koning Boudewijnstadion in Brussel.

Met welke andere moeilijkheden wordt u geconfronteerd?

Willy Van Mol: “Het grootste probleem is signaalgevers vinden en dan heb ik het nog niet over de evolutie van het wegennet, alsook de politiebevelen die maken dat we het parcours hebben aangepast. Voortaan is het quasi onmogelijk om via het centrum van de gemeentes te rijden. Dit jaar zullen we bijvoorbeeld niet langer via het centrum van Merchtem naar Opwijk gaan. We gaan een bijkomende lus rond Asse maken alvorens op de lokale omloop van Opwijk te komen. We behouden echter de kenmerkende onderdelen van het parcours, namelijk de Varent en de Putberg.

Wat denkt u van de U23 Road Series?

Willy Van Mol: “Deel uitmaken van een klassement als deze zit in ons DNA om de jongeren onder de aandacht te brengen. Onze palmares bevat veel namen die achteraf wel succesvol geworden zijn, zoals Jan Bakelants of Florian Sénéchal. Een ander voordeel is de garantie op deelnemers ; op die manier komen de beste Belgische en Nederlandse ploegen aan de start.

Dit is een rijk gevulde dag in Opwijk aangezien er naast de wedstrijd voor de mannen ook één voor de vrouwen zal georganiseerd worden.

Willy Van Mol: “Wij hebben onze vrouwenkoers geïntegreerd in de Women Cycling Series. Wij geloven echt in de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen dat volop aan het groeien is. De bedoeling van de Women Cycling Series is ook om de talenten van morgen te ontdekken. Dat maakt dat er veel zaken moeten georganiseerd worden, maar het is makkelijker om twee koersen op dezelfde dag te organiseren. De vrouwen zullen ook vertrekken vanuit het Koning Boudewijnstadion. We gaan de twee koersen doen starten met een tussentijd van 10 minuten. De politie heeft ons gevraagd om niet te lang rond de ring te rijden, dus leek het ons best om de twee wedstrijden dichter bij elkaar te brengen.

Hoe volg je de wedstrijden?

Elke wedstrijd in België van de U23 Road Series zal opnieuw rechtstreeks te volgen zijn via de liveticker op DirectVelo.

Related news

BK

Voorbeschouwing BK Tijdrijden Jeugd Geraardsbergen

Op woensdag 1 mei vindt het eerste Belgisch Kampioenschap op de weg van 2024 plaats: het BK tijdrijden voor de jeugd in Geraardsbergen. De volgende categorieën gaan er de strijd aan voor de driekleur: Jongens U15 (14 jaar), Meisjes en Jongens U17, Vrouwen en Mannen Junioren en Vrouwen en Mannen U23. We vroegen de bondscoaches van Belgian Cycling wie de kanshebbers zijn om de nationale titels te veroveren. De deelnemers krijgen in elk geval een pittig parcours voor de wielen geschoven. Een ronde is 9,5 kilometer lang. Start en aankomst bevinden zich op de Guilleminlaan. De beloften en mannen junioren moeten twee ronden afleggen, de andere categorieën rijden één ronde. Sven Vanthourenhout, bondscoach mannen U23: “Het is best een lastige …

Read more
Ladies Cycling Cup

Voorbeschouwing Ladies Cycling Cup

De GP Eco-Struct in Schellebelle opent op zaterdag 4 mei de Ladies Cycling Cup. Na deze wedstrijd, die voor de eerste keer deel uitmaakt van deze competitie, volgen nog vijf manches. Beveren op 14 juli is eveneens een nieuwkomer. De Ladies Cycling Cup eindigt op 1 september met de GP Beerens in Aartselaar. Dan kennen we de opvolgster van Katrijn De Clercq, die vorig jaar dit regelmatigheidsklassement op haar naam schreef. De GP Eco-Struct is een organisatie van Wielercomité De Wielkeszuigers, die nu voor het vijfde jaar op rij een UCI-wedstrijd voor dames organiseren. Het wielercomité ontstond dertien jaar geleden uit een fanclub van Tom Boonen. “Toen Tom stopte met koersen, zochten we een nieuwe bestaansreden voor onze club”, zegt …

Read more