BLS-refresh

In het kader van de veiligheidsmaatregelen bepaalt de reglementering van Belgian Cycling dat een wedstrijdarts minimaal een BLS-opleiding (Basic Life Support) gevolgd heeft.

In navolging van de workshops van 2018 en 2019 organiseert Belgian Cycling dit voorjaar een BLS-refresh voor de artsen die de eerste cursus hebben gevolgd en geëngageerd zijn om als wedstrijdarts te fungeren.

De workshop omhelst:

  • Basic Life Support (reanimatie, defibrillatie, basistechnieken EHBO, ..)
  • Wedstrijdspecifiek deel van  Advanced Life Support
  • Veiligheidsmaatregelen die in acht dienen genomen te worden.

Het volgen van één workshop volstaat om drie jaar erkend te zijn.

Volgende workshops zijn gepland telkens van 9u30 tot 12u:

Zaterdag 28 januari 2023 Ziekenhuis Geel (Nederlandstalig)
J.-B. Stessensstraat 2
2440 Geel
Zaterdag 18 maart 2023 Bondsgebouw Belgian Cycling (Nederlandstalig & Franstalig)
Rue de Bruxelles 482
1480 Tubize

Deelname aan deze workshop is gratis, accreditatie is aangevraagd.

Related news

Algemeen

Reactie Belgian Cycling betreffende twijfels correcte aanwending financiële middelen voor topsport

Naar aanleiding van het persbericht van Minister Weyts ter aankondiging van de financiële audit bij Cycling Vlaanderen en de laatste mediaberichtgeving (De Standaard, Het Nieuwsblad, 22/04) waarin twijfels worden geopperd rond de correcte aanwending van financiële middelen voor topsport, wenst Belgian Cycling van haar kant alvast de nodige duiding te verschaffen. Vooreerst wenst Belgian Cycling haar verbazing te uiten ten aanzien van dit persbericht en de recent verschenen persartikels waarin eenzijdige en tendentieuze aantijgingen worden aangevoerd ten aanzien van de federatie. Zopas werd namelijk een externe audit afgerond rond de optimalisatie van de werking van Cycling Vlaanderen. De afgelopen maanden heeft Belgian Cycling intensief alle informatie verschaft om dit onderzoek te faciliteren. Op vraag van Sport Vlaanderen kwam eveneens een …

Read more
Algemeen

Reglementswijziging remgrepen vanaf 1 juli

Sinds de UCI in 2020 het verbod oplegde om te rijden met de onderarmen leunend op het stuur zonder de remgrepen vast te houden, stellen we vast dat renners de remhendels scheef en naar binnen gericht op hun fiets monteren. Deze vorm van monteren en de daarbij horende houding leidt tot een instabiele en onveilige positiehouding op de fiets. Tot en met de categorie U17 moeten daarom de remhendels recht naar voren en evenwijdig met de bovenbuis, op het stuur gemonteerd worden. Vanaf de juniores categorie is het UCI reglement van toepassing maar bevelen we aan om, met het oog op de veiligheid, deze maatregel ook op te volgen.

Read more