Crabbe Toitures-CC Chevigny: “We willen de beste teams prikkelen”

De wedstrijden op de weg van de Beker van België U17 vangen eind maart aan in Gent-Wevelgem. De winnende ploeg zal gekend zijn op 10 september aan het einde van de Geo-Therm Calestienne Classic in Wellin. Zoals elk jaar zal ook de ploeg Crabbe Toitures-CC Chevigny van de partij zijn. Dé gelegenheid voor een voorbeschouwing van de competitie met ploegleider Anthony Hubert.

Vorig jaar eindigde Crabbe Toitures-CC Chevigny 11e in het klassement. Avia-Rudyco heeft twee maal zoveel punten als uw ploeg behaald, vóór Isorex CT en Acrog-Tormans. Een logisch klassement?

Anthony Hubert: “We eindigden inderdaad op onze plaats. Onze ploeg bestond uit veel renners die van de Aspiranten kwamen. Avia-Rudyco, Isorex CT en Acrog-Tormas op de drie eerste plaatsen zien eindigen is helemaal normaal. Het zijn de grootste ploegen. Dit is ook nodig wetende dat de Beker van België verdeeld is over meerdere disciplines. Enkele jaren geleden was Acrog-Tormans onaantastbaar. Isorex CT en Avia-Rudyco hebben de kloof gedicht. Het zijn ploegen die zich onderscheiden van de rest, maar we willen ze prikkelen. Op papier is onze ploeg dit jaar beter samengesteld, maar ik blijf voorzichtig. Er is altijd een verschil tussen de theorie en de praktijk.”

Ploegvoorstelling Crabbe Toitures-CC Chevigny 2023

Welke renners moeten we op individueel vlak in de gaten houden?

Anthony Hubert: “Ik denk aan drie renners. Jul Helin van Acrog-Tormans, Thibaut Van Damme bij Avia-Rudyco en Edouard Claisse bij IMG-Wapi. Bij ons verwachten we goede prestaties van Jules Delcommune, Kyan Degreef, Jarne Kempeneers, Zakari Lognard, Louis Max, Jarno Luyten en Arnaud Noirhomme. Deze laatste was zo goed tijdens de training dat hij het onze Junioren en Beloften lastig kon maken. Is hij te vroeg in vorm ? We zullen het gauw weten.

Wat denkt u van deze discipline-overschrijdende Beker van België met de piste, weg, MTB en veldrijden?

Anthony Hubert: “Dit is in principe een leuk idee, maar in de praktijk is het niet evident om op alle vlakken performant te zijn. Voor ons is het moeilijk om te proberen presteren op de piste, want de enige piste in België bevindt zich in Gent en aangezien het ploegenklassement gebaseerd is op het resultaat van de drie beste renners, is het nog moeilijker voor ons om te scoren. Bijgevolg gaan we ons eerder focussen op de MTB of het veldrijden. Laat ons zeggen dat deze formule in het voordeel van de grote ploegen is. In het reglement staat dat er vier renners mogen starten en dit laat maar weinig ruimte. Indien één van je renners het laat afweten of een mechanisch probleem heeft, blijven er maar drie meer over voor de koers. Dan moet je duimen dat ze aan de eindmeet komen en punten scoren voor de Beker van België.

ARNAUD DE LIE HEEFT EEN PODIUM MET PETER SAGAN GEMIST

De wedstrijden op de weg beginnen eind maart met Gent-Wevelgem in Boezinge, een bijzondere afspraak op de kalender?

Anthony Hubert: “Het is de populairste manche, door de naam alleen al, en ook omdat ze in het begin van het seizoen doorgaat. Er is vaak veel wind waardoor het risico op valpartijen vergroot. Ook de kasseistrook van 800 meter in Boezinge is niet eenvoudig. Er is een heuse selectie mogelijk in deze koers, in tegenstelling tot de andere vrij vlakke manches. Er is een gebrek aan een selectief parcours zoals diegene in de Topcompetitie in Vezin of in de klimkoers in Herbeumont.”

Arnaud De Lie reed in zijn jeugdjaren voor CC Chevigny.
Foto's: Crabbe Toitures - CC Chevigny

Nu we het toch over deze manche in Boezinge hebben, een zekere Arnaud De Lie was 2e geëeindigd in 2018 en werd in de sprint geklopt door Juul Maes.

Anthony Hubert: “Dit is één van de weinige keren dat hij een wedstrijd verloor bij de U17. Ik herinner me dat hij heel ontgoocheld was na de aankomst. De winnaar mocht op het podium met de zes andere winnaars van de dag, waaronder Peter Sagan. Het was een ongelooflijke periode voor Arnaud. Wanneer het peloton nog samen reed op drie kilometer van de aankomst, kwamen de sportieve directeurs in de wagens me al feliciteren met de overwinning. Het is een uitzonderlijke renner en een echte vechter.”

Hoe beoordeelt u het niveau van de Beker van België U17 van de laatste tien jaar?

Anthony Hubert: “Het is niet te vergelijken. Het gaat steeds sneller en sneller. Er is een duidelijke evolutie van het niveau en dat vergemakkelijkt de integratie van de U17 niet. Je moet mentaal sterk zijn om vol te houden wanneer je begint bij de U17. De renners denken voortaan aan een professionnele carrière wanneer ze van de Junioren komen. Ze worden opgevolgd door trainers en zelfs voedingsdeskundigen. De categorie van U17 wordt dus de voorlaatste stap. De renners die geen profs worden na de Junioren beelden zich in dat hun carrière afgelopen is bij de Beloften, maar er zijn ook andere wegen naar de top.”

Foto’s: Crabbe Toitures – CC Chevigny

Related news

Weg

Extra opleiding (adjunct)koersdirecteur veiligheidscoördinator

Belgian Cycling organiseert, in samenwerking met de provinciale afdelingen, een extra opleidingsmoment (adjunct)koersdirecteur/veiligheidscoördinator voor UCI-wedstrijden en nationale interclubwedstrijden. De extra opleiding wordt georganiseerd op de bondszetel (Rue de Bruxelles 482, 1480 Tubeke): Donderdag 23 januari om 19u00 (Franstaligen) Donderdag 30 januari om 19u00 (Nederlandstaligen) In overeenstemming met artikel 102.3 is deze opleiding verplicht om een vergunning van (adjunct)koersdirecteur/veiligheidscoördinator te kunnen bekomen, behalve voor de personen die voorkomen op de UCI lijst van UCI safety manager en voor zij die de opleiding koersdirecteur/veiligheidscoördinator volgden voor wedstrijdorganisatoren WorldTour/ProSeries. Een wielerwedstrijd wordt georganiseerd door een club of organisatiebureau dat de aanvraag indient. De (adjunct)koersdirecteur en veiligheidscoördinator hoeven geen deel uit te maken van deze club (lid te zijn van het bestuur), maar kunnen door …

Read more
Beker van België

Winnaars Belgian Cycling Competities 2024 – Deel 2

In het tweede en laatste deel interviews met de winnaars van de wegcompetities van Belgian Cycling laten we de winnaars van de Beker van België aan het woord. Wat onthouden ze van de afgelopen wedstrijden en wat betekent deze eindzege voor hen? In de Beker van België Elite 2 & U23 kon Han Devos een derde keer zegevieren na eerdere eindzeges in 2021 en 2023. In 2018 legde hij beslag op de tweede plaats. “Deze overwinning is voor mij de minst verwachte van de drie. Mijn eerste eindzege kwam vlak na corona en er waren toen maar drie manches en dat was heel stressvol. Vorig jaar kon ik enkele wedstrijden in de leiderstrui rijden en was ik al zegezeker na …

Read more
Nationale ploegen

Tijdrijden in België: een succesverhaal van jarenlange investeringen

Al meer dan 15 jaar wordt er in België actief gewerkt aan de ontwikkeling van tijdrijders, met als doel het afleveren van atleten die op het hoogste internationale niveau kunnen meestrijden. In een recent artikel op Sporza werd benadrukt dat het succes van de huidige generatie Belgische tijdrijders geen toeval is, maar dat de federatie al langer investeert in het onderdeel tegen de klok. In dit artikel belichten we de fundamentele elementen achter dit succesverhaal en laten we zien hoe de gezamenlijke inspanningen van clubs, organisatoren en Belgian Cycling de talenten klaarstomen voor het wereldpodium. Eén van de hoekstenen van de ontwikkeling van tijdrijders in België zijn de nationale testtijdritten. Hier komen de beste Belgische tijdrijders samen om zichzelf te …

Read more