Commissaris Piste

Official in de kijker | Yves Klinckaert

Geen sport zonder reglementen. En geen wedstrijd die kan starten zonder mensen die waken over het naleven van die regels. Van de kleinste koers tot de grootste klassiekers, altijd zijn er mensen in de buurt die bekommerd zijn om het correcte en veilige verloop van de sportieve strijd. Op regionaal, nationaal én internationaal niveau. Zo is Yves Klinckaert iemand die het als commissaris heeft geschopt tot het allerhoogste niveau. De bekroning van twee jaar hard studeren. De beloning? “Een correct wedstrijdverloop, in de eerste plaats. Daar doe je het voor.”

Na twee jaar studiewerk is Yves Klinckaert internationaal commissaris

Stel… Je bent gek van de wielersport en je wilt graag een rol van betekenis spelen in dat wereldje zonder dat je jezelf in een rol als renner wilt casten. Dan ga je op zoek naar een faciliterende rol, een functie die absoluut noodzakelijk is in de complexe puzzel die een wielerwedstrijd is. Yves Klinckaert koos voor een rol als commissaris, iemand die er zorg voor draagt dat een wedstrijd – soms is dat zelfs letterlijk op te vatten – in goede banen geleid wordt.

 

Mobiele seingever


De opmars van Yves Klinckaert in de wielerwereld begon als mobiele seingever op de motor. “Ik fietste vroeger veel, maar door een ernstig ongeval tijdens het skiën, op mijn 21ste, moest ik uitkijken naar iets anders. Pas twaalf jaar later – mijn job nam aanvankelijk veel tijd in beslag – kon ik mijn passie van dichtbij gaan beleven. Op een bepaald moment kreeg ik te horen dat er naar commissarissen werd gezocht. Ik legde de examens af en begon, zoals iedereen, op regionaal vlak. Op die manier kreeg ik de smaak te pakken. Na verloop van tijd nam ik de rol van secretaris op in de pistewedstrijden, en omdat ik een softwareprogramma had ontwikkeld dat specifiek op die koersen was afgestemd kreeg ik er automatisch meteen een pak kennis van de reglementen die van tel waren in het baanwielrennen bovenop. En zo is de bal pas écht aan het rollen gegaan.”

Man en wielrenners
Commissarissen op wedstrijdtoren

Late roeping


 Yves Klinckaert is 49. Nét op tijd om de overstap naar de internationale status te maken. “De leeftijdsgrens om in te schrijven is 50. En je kan dit blijven doen tot het jaar dat je 70 wordt. Ik was dus nét op tijd. Een late roeping, zeg maar.”

Aan het verwerven van die titel ging een boel studiewerk vooraf. En het is nog niet afgelopen. Klinckaert kan vanaf nu aan de slag als internationaal commissaris op de piste, maar hij ambieert ook dezelfde status op de weg. “Dus wordt het opnieuw blokken. Op de piste heb ik het hele traject afgelegd, op de weg heb ik het mondeling en het schriftelijk examen achter de rug. Ondertussen heb ik het resultaat ontvangen en mag ik door naar de volgende stap: het praktijkexamen. Dat zal iets voor volgend seizoen zijn.

Studeerwerk


Cursussen van 400 pagina’s van buiten leren, algemene vragen over de werking van de UCI en het op poten zetten van een wedstrijd kunnen beantwoorden, voor beide disciplines ook de specifieke reglementering van paracycling in de vingers krijgen: simpel is het allerminst geweest. “Wat de piste betreft is die cursus nog net dat tikje moeilijker dan op de weg. Omdat je in de baansport zoveel verschillende nummers hebt. Al bij al heeft dat studeerwerk voor beide disciplines me twee keer drie à vier maanden werk gekost. Elke dag opnieuw, zeven dagen op zeven: ik begon te blokken na mijn werk om zeven uur ’s avonds en hield het pas drie uur later voor bekeken.”

Praktijktest


Een praktijktest bekroont de inspanningen die voorafgingen om de ‘leerstof’ onder de knie te krijgen. Die proef bepaalt wie internationaal commissaris mag worden. Twee examinatoren houden het doen en laten van de kandidaat tijdens die wedstrijd nauwgezet in de gaten. Aan de hand van hun verslag wordt het licht uiteindelijk al dan niet op groen gezet.

“Mijn praktijktest was de internationale pistemeeting in Gent”, vertelt Klinckaert. “Op de eerste dag was ik Judge Referee, op dag twee ging in aan de slag als starter – de man bijvoorbeeld bepaalt of de wedstrijd moet gestaakt worden als er een valpartij plaatsvindt – en op de slotdag fungeerde ik als voorzitter van de jury. De man die brandjes blust, zeg maar. Ook de debriefing na de meeting nam ik voor mijn rekening. Met goed gevolg, blijkbaar. Want recent kreeg ik melding van de UCI dat ik voortaan als internationaal commissaris aan de slag kan.”

Opleiding UCI commissaris in Aigle

Drempels vallen weg


De functiebeschrijving spreekt boekdelen: Yves Klinckaert kan voortaan ook buiten België worden ingezet. “Op de piste ben ik de derde Belg met die status. Op de weg zijn we met een vijftiental. Waarom ik al die inspanningen gedaan heb? Omdat ik zin in méér kreeg. En, toegegeven, de reizen die er straks zitten aan te komen zijn ook een mooie bonus. Ik kijk nu al uit naar de mensen die ik de komende tijd zal leren kennen. De drempels vallen weg, omdat ik terecht zal komen in een gezelschap dat dezelfde passie heeft. Op de piste gebeurt alles zó flitsend snel: het is de uitdaging om in die hectische omstandigheden telkens weer de juiste beslissingen te nemen. Dat spreekt me enorm aan. Op je eigen specifieke manier in de marge je bijdrage leveren aan de topprestatie van een renner: als je daarin slaagt kan je alleen maar tevreden zijn.”

Olympische droom


Atleten met talent ambiëren het allerhoogste. Ook voor juryleden gaat die vlieger op. “Natuurlijk zou ik graag aangeduid worden voor grote toernooien”, klinkt het. “In dat verband is er nu al een eerste droom die in vervulling gaat: ik ben aangeduid voor de wereldkampioenschappen voor junioren op de piste, in Tel-Aviv, Israël. Maar als ik echt eerlijk ben: droomt niet iedereen van de Olympische Spelen? Dat is niet alleen voor een renner het hoogst haalbare, geloof me.”

Tekst: Guy Vermeiren

Word zelf official!

Ben jij net als Yves gepassioneerd door de koers en wil je samen met ons de koers maken als official

Related news

U23 Road Series

U23 ROAD SERIES – OMLOOP DER ZEVENHEUVELEN (NED)

Zondag 9 juli a.s. vindt de zevende wedstrijd van de U23 ROAD SERIES 2023 plaats: de OMLOOP DER ZEVENHEUVELEN te BERG EN DAL (Nederland). Deze wedstrijd loopt over een afstand van 149,8 km (10 plaatselijke ronden van 15,1 km, waarvan 1,2 km geneutraliseerd) en is een organisatie van de Stichting Wielerevenementen Mercurius. De start vindt plaats om 12u30 in de Postweg (aan het Afrikamuseum) te Berg en Dal. De aankomst is voorzien in de Van Randwijckweg te Berg en Dal omstreeks 16u10. De volgende wedstrijd van de U23 Road Series is de Hel van Voerendaal (NED) op zondag 6 augustus.

Read more
Beker van België

Sven Blommaert (Avia-Rudyco CT): « We hebben heel sterke generaties »

De titel van de ploeg Avia-Rudyco CT staat opnieuw op het spel. Sinds twee seizoenen domineert de ploeg de Beker van België U17 nadat Acrog-Tormans 5 opeenvolgende jaren gedomineerd had. « Ik zou niet zeggen dat Acrog-Tormans minder sterk is, maar dat we heel sterke generaties voorhanden hebben. Met jongens als Steffen De Schuyteneer of Cédric Keppens in de ploeg is het direct veel makkelijker, » stelt de sportief directeur Sven Blommaert vast. In 2023 viert Avia-Rudyco haar 25e verjaardag en Sven Blommaert herinnert zich nog heel goed hoe de door André Cornelis opgerichte club geëvolueerd is. « De eerste jaren waren moeilijk. Wanneer er renners gelost waren, waren er dikwijls één of twee renners van bij ons. Beetje bij beetje …

Read more
Nationale ploegen

Tim Carswell blikt vooruit naar EK Piste

Woensdag start in het Nederlandse Apeldoorn het EK baanwielrennen. Tot en met zondag wordt er gestreden voor de medailles. De Belgische ploeg stoomde zich de voorbije week met een stage klaar voor dit kampioenschap. Een deel van de selectie trainde op de piste in Gent onder begeleiding van bondscoach Kenny De Ketele, de anderen trainden op de velodroom in Heusden-Zolder met bondscoach Tim Carswell. “Hier in Zolder trainen we met de teams voor de ploegenachtervolging en teamsprint, zowel bij de vrouwen als de mannen”, zo vertelde Tim Carswell afgelopen week. “De piste hier is heel gelijkaardig met die in Apeldoorn, onder meer door de ruime bochten, en zo kunnen de renners en rensters zich technisch optimaal voorbereiden.” Dat dit EK …

Read more