De koersdirecteur, een noodzakelijke functie in de koers

Velen kennen hem als de persoon die de wedstrijd op gang vlagt, maar de verantwoordelijkheid gaat veel verder dan dat. In de organisatie van een wielerwedstrijd is een cruciale rol weggelegd voor de koersdirecteur die de algemene organisatorische leiding van de wedstrijd draagt. Hij kan hierin bijgestaan worden door een veiligheidscoördinator die o.a. instaat voor de beveiliging van het wedstrijdtraject. Afhankelijk van het type wedstrijd mag de koersdirecteur de taak van veiligheidscoördinator zelf uitvoeren (open en gesloten omloop) of moet deze functie door een andere persoon ingevuld worden (wedstrijden in lijn).

Naast de bepalingen opgenomen in het Koninklijk Besluit zijn deze personen gehouden het UCI reglement te respecteren en dienen zij daarom in het bezit te zijn van een vergunning.

Om aan de diverse types van wedstrijden en combinaties van functies (schematisch overzicht) tegemoet te komen worden volgende vergunningen voorzien:

  • Koersdirecteur/Veiligheidscoördinator: Deze vergunning is voor alle koersdirecteurs en/of veiligheidscoördinatoren die deze functie uitoefenen in nationale en internationale wedstrijden tot en met het niveau UCI ME/WE .1 (NIET UCI WorldTour/ProSeries). Voor de regionale wedstrijden is geen vergunning vereist.
  • Koersdirecteur/Veiligheidscoördinator WorldTour/Pro Series: Deze vergunning is enkel voor de personen die in wedstrijden van het niveau UCI WorldTour/Proseries de functie van veiligheidscoördinator op zich nemen en voorkomen op de lijst van gecertificeerde “Event UCI Safety Managers” gepubliceerd op de website van de UCI.
  • Koersdirecteur WorldTour/Proseries: Deze vergunning is bedoeld voor personen die in wedstrijden van het niveau UCI WorldTour/Proseries enkel de functie van koersdirecteur op zich nemen.

Personen die meerdere malen per jaar de functie van koersdirecteur en/of veiligheidscoördinator uitoefenen, waarvan minimaal éénmalig in een wedstrijd UCI WorldTour/Proseries nemen de ‘hoogste’ vergunning respectievelijk ‘Koersdirecteur/Veiligheidscoördinator WorldTour/Pro Series’ of ‘Koersdirecteur Worldtour/Proseries’.

Voor het verkrijgen van een vergunning van koersdirecteur/veiligheidscoördinator of koersdirecteur WorldTour/Pro Series is een theorie opleiding met schriftelijke test verplicht.

Bovenstaande is van toepassing met volgende overgangsregeling:

  • 2024: Vergunning verplicht in alle nationale en internationale wedstrijden.
    Opleiding en test verplicht voor WorldTour en ProSeries wedstrijden
  • 2025: Opleiding en test verplicht voor alle nationale en internationale wedstrijden.
    De vergunning is op verzoek voor te leggen aan het college van commissarissen.

Naast de invoering van een vergunning werd  door de veiligheidscel van Belgian Cycling een tabel opgemaakt die een duidelijke rol -en taakverdeling weergeeft tussen de koersdirecteur en veiligheidscoördinator.

Related news

Weg

Extra opleiding (adjunct)koersdirecteur veiligheidscoördinator

Belgian Cycling organiseert, in samenwerking met de provinciale afdelingen, een extra opleidingsmoment (adjunct)koersdirecteur/veiligheidscoördinator voor UCI-wedstrijden en nationale interclubwedstrijden. De extra opleiding wordt georganiseerd op de bondszetel (Rue de Bruxelles 482, 1480 Tubeke): Donderdag 23 januari om 19u00 (Franstaligen) Donderdag 30 januari om 19u00 (Nederlandstaligen) In overeenstemming met artikel 102.3 is deze opleiding verplicht om een vergunning van (adjunct)koersdirecteur/veiligheidscoördinator te kunnen bekomen, behalve voor de personen die voorkomen op de UCI lijst van UCI safety manager en voor zij die de opleiding koersdirecteur/veiligheidscoördinator volgden voor wedstrijdorganisatoren WorldTour/ProSeries. Een wielerwedstrijd wordt georganiseerd door een club of organisatiebureau dat de aanvraag indient. De (adjunct)koersdirecteur en veiligheidscoördinator hoeven geen deel uit te maken van deze club (lid te zijn van het bestuur), maar kunnen door …

Read more
Beker van België

Winnaars Belgian Cycling Competities 2024 – Deel 2

In het tweede en laatste deel interviews met de winnaars van de wegcompetities van Belgian Cycling laten we de winnaars van de Beker van België aan het woord. Wat onthouden ze van de afgelopen wedstrijden en wat betekent deze eindzege voor hen? In de Beker van België Elite 2 & U23 kon Han Devos een derde keer zegevieren na eerdere eindzeges in 2021 en 2023. In 2018 legde hij beslag op de tweede plaats. “Deze overwinning is voor mij de minst verwachte van de drie. Mijn eerste eindzege kwam vlak na corona en er waren toen maar drie manches en dat was heel stressvol. Vorig jaar kon ik enkele wedstrijden in de leiderstrui rijden en was ik al zegezeker na …

Read more
Nationale ploegen

Tijdrijden in België: een succesverhaal van jarenlange investeringen

Al meer dan 15 jaar wordt er in België actief gewerkt aan de ontwikkeling van tijdrijders, met als doel het afleveren van atleten die op het hoogste internationale niveau kunnen meestrijden. In een recent artikel op Sporza werd benadrukt dat het succes van de huidige generatie Belgische tijdrijders geen toeval is, maar dat de federatie al langer investeert in het onderdeel tegen de klok. In dit artikel belichten we de fundamentele elementen achter dit succesverhaal en laten we zien hoe de gezamenlijke inspanningen van clubs, organisatoren en Belgian Cycling de talenten klaarstomen voor het wereldpodium. Eén van de hoekstenen van de ontwikkeling van tijdrijders in België zijn de nationale testtijdritten. Hier komen de beste Belgische tijdrijders samen om zichzelf te …

Read more